Як берегти воду досліджували трускавецькі учні у проєкті «Чиста вода Трускавця»

 Міський проєкт «Чиста вода Трускавця» - розроблявся управлінням розвитку міста спільно з відділом освіти Трускавця, ТОВ «Трускавецьким водоканалом» в партнерстві з Екологічною ініціативою «ЧИСТЕ МІСТО» рамках програми "Сталий розвиток територіальних громад через партнерські проєкти" за кошти Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини проєкт "План розвитку сталої та екологічно безпечної модернізації постачання питної води в Трускавці.

 Проєкт тривав з 4-18 травня. Учням та викладачам Трускавця було запропоновано взяти участь в ряді конкурсів, які розкривали теми збереження води, відповідального використання засобів побутової хімії, поширення екологічного мислення та звичок, дбайливого ставлення до ресурсів Землі.

 Відтак у конкурсах, взяли участь учні трьох Трускавецьких шкіл. Під керівництвом 7 вчителів 18 конкурсантів надіслали 21 роботу. Впродовж минулого тижня журі визначало переможців.

Цінні рекомендації експертів

 Оцінювали роботи учнів професійне журі, яке очолила Наталія Скибак, начальник управління розвитку міста Трускавця. Члени журі: Олег Котис Координатор Екологічної ініціативи «ЧИСТЕ МІСТО», голова ГО «Галицька екологічна варта», Наталія Шувар - член журі і рецензент: кандидат біологічних наук, вчитель предметів "Основи здоров’я" та "Екологія" Середня загальноосвітня школа № 23 м. Львова, Екологічна ініціатива «ЧИСТЕ МІСТО» та Роман Туцький, начальник відділу регулювання використання водних ресурсів та надр управління регулювання природокористування Департаменту екології та природних ресурсів Львівської обласної держадміністрації.

 Рецензування було професійним та, у певному сенсі, строгим. Дві роботи конкурсантів визнали частковим плагіатом, які не відповідали вимогам. Кожна презентація, робота отримала професійний коментар та рецензію експерта. Це показало учасникам чи добре вони засвоїли матеріал та над чим варто попрацювати.
Деякі роботи визнали гарним методичним матеріалом, який можна використовувати на заняттях у молодших класах інші дослідження рекомендували до подання на олімпіаду з біології.

До виконання завдань учні підійшли з креативом

 В ході проєкту діти досліджували властивості води, вплив мийних засобів та порошків на воду, як вода потрапляє до нас у крани, як можна економити воду в класі, школі, у своїй квартирі чи цілому будинку. Свої спостереження учні зображали в презентаціях, створювали настільні ігри, писали сценарії для відеороликів. Креативу та натхнення не бракувало нікому. Робочі моменти діти постійно узгоджували зі своїми кураторами (вчителями) онлайн, щоб не порушувати правил карантину.

 Цікавий підхід до роботи був у Юлії Скопик, однієї з переможниць конкурсу, яка придумала чудове гасло для курорту – «Трускавець – столиця води». Конкурсантка переконана, що  вплив людини на екологію має велике значення, а такий ресурс, як вода має використовуватись бережно. 

 Тарас Думайло, дипломант конкурсу, подякував за можливість взяти участь в унікальному пізнавальному проєкті та закликав мешканців Трускавця дбайливо ставитися до води - не марнувати й не забруднювати хімікатами.

 «Я знаю, що вода постійно перебуває у русі, здійснюючи колообіг. Але мені було цікаво, як вода потрапляє до нас у крани? Це була моя частина роботи. В ході роботи я з’ясувала, що наш водоканал бере воду зі ставка-водосховища Солониця. Далі трубами вода потрапляє в очисні споруди й лише тоді до нас. Використана вода надходить в каналізаційні колектори, потім очищається і знову потрапляє у навколишнє середовище: у підземні води, у річку, у хмаринку, знову в озеро і так безперервно. Та, на жаль, вода дуже забруднюється і люди дуже неекономно її використовують, що привело до важких наслідків. Також я дізналася, що не всі люди на планеті мають чисту воду, багато людей страждає від нестачі води, тому нам треба цінувати те, що ми маємо. Я вважаю, що нам дуже пощастило, бо ми маємо воду. Я вважаю цей конкурс дуже потрібним, бо у ньому піднімаються важливі питання збереження води і відмови від її марнування», - розповіла Рашель Борухова, учениця 5-А класу НВК «СЗШ №2-гімназія».

 «Моїм завданням було знайти і запропонувати прості заходи, як можна економити воду у класі, школі, у своїй квартирі чи цілому будинку. Мені у цьому допомагала вчителька. Ми у своєму класі намагаємося дотримуватися цих простих заходів і пропонуємо робити це всім. Також я знайшла математичні задачі на тему економії води, таким чином, вивчаючи математику, можна зразу вчитися економити воду. В результаті роботи над презентацією я навчилася як можна економити воду і тепер це буду робити завжди. Я думаю, що нам треба з дитинства вчитися раціонально використовувати воду, робити це самим і показувати приклад іншим, а не бути байдужими і не чекати, що хтось за нас це зробить. Треба бути хорошими господарями на нашій планеті і зберегти все, що дає нам природа. Бо без цього не буде життя. Також, під час роботи над проєктом мені сподобалася робота у команді», - поділилась Юлія Гурелич, яка також навчається в 5-А класі НВК «СЗШ №2-гімназія».

Нагородження переможців проєкту «ЧИСТА ВОДА ТРУСКАВЦЯ» заплановано на 9 червня, приїдуть представники ЛОДА, які також підтримали таку актуальну ініціативу

 За підсумками конкурсу інформаційно-просвітницьких матеріалів «Подорож Краплинки» міського проєкту «ЧИСТА ВОДА ТРУСКАВЦЯ» диплом І ступеня отримав Закутинський Любомир учень 7-Б класу СЗШ №3 за настільну гру «Мандрівка Краплі», диплом ІІ ступеня - Скопик Юлія , учениця 8-А класу НВК «СЗШ № 2 – гімназія» за інформаційно-просвітницьку роботу «Подорож Краплинки», диплом ІІІ ступеня отримала Галин Оксана, учениця 8-А класу НВК «СЗШ № 2 – гімназія» за роботу під назвою «Трускавецька краплинка».

 У груповій номінації цього ж конкурсу перемогли Івасівка Вікторія, Борухова РашельГурелич Юлія учні 5-А класу НВК «СЗШ №2-гімназія».

 У конкурсі дослідників «Рак-неборак вирушає на пошуки екодружніх пральних порошків» переміг Думайло Тарас, учень 10-А НВК «СЗШ №2-гімназія» за дослідницьку роботу «Вплив пральних порошків на довкілля».

Грамотами та Подяками відзначені керівники конкурсних робіт і координатори проєкту в навчальних закладах Трускавця: Бондарчук Н.М., вчитель хімії та біології, Кісилевич Марія Володимирівна, класний керівник 8-А класу, Паращак Н.М., вчитель хімії, Ключник Г.В., вчитель природознавства, Петранівська Віра Юхимівна, вчитель біології, Пуців Михайло Васильович, вчитель біології, Сидір Марія Петрівна, вчитель біології та хімії.

 9 червня о 11:00 відбудеться нагородження переможців Дипломами та відзначення сертифікатами усіх учасників конкурсу «Чиста вода Трускавця». Крім того Трускавецька міська рада та Департамент екології ЛОДА підготували цікаві призи для учнів.

Проєкт «Чиста вода Трускавця» може продовжитись в рамках освітньої програми 

 Організатори конкурсу, зокрема, Наталія Скибак, начальник управління розвитку міста Трускавця говорить про можливість використовувати конкурсні роботи проєкту «Чиста вода Трускавця» на заняттях з учнями. Таким чином трансформувати проєкт в життя.

 «Якщо врахувати зауваження експертів деякі праці конкурсантів вже зараз можна брати для роботи в школах та садочках. Я впевнена, що наші освітяни знайдуть застосування такій унікальній інформації, можливо запровадять ввідні заняття з екології та збереження водних ресурсів Трускавця у школах, тому, що це дуже важливо та актуально», - зазначає Наталія Скибак.

На світлинах учасники- переможці проєкту-конкурсу "Чиста вода Трускавця"