податкова

Податкова про зміни до законодавства на період воєнного стану

Прийнятим Верховною Радою України Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15 березня 2022 року № 2120-IX1 передбачено  суттєві зміни, що стосуються застосування єдиного податку, оподаткування підакцизних товарів, благодійної допомоги, інші зміни до податкового законодавства, а також до цивільного, банківського законодавства та профільних законів.

Цей закон набирає чинності з дня його опублікування – 17 березня 2022 року.

Якщо не зазначено інше, всі нижчезазначені нововведення діють на період дії режиму воєнного стану в Україні до моменту його припинення чи скасування у встановленому законодавством порядку.

Єдиний податок

З 1 квітня 2022 року ФОПи – платники єдиного податку першої та другої групи, мають право не сплачувати єдиний податок.

Юридичні особи будь-якої організаційно-правової форми та ФОПи можуть стати платниками єдиного податку третьої групи, якщо протягом року їх обсяг доходу не перевищує 10 мільярдів гривень. Ключові особливості нового режиму:

(a) ставка – 2% доходу;

(b) ПДВ з операцій з місцем постачання в Україні не застосовується;

(c) обмеження кількості працівників до них не застосовується.

Деякі платники податків не зможуть застосовувати новий режим, платниками, зокрема:

(і) компанії, що здійснюють виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів;

(іі) видобуток, реалізацію корисних копалин; банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, страхові компанії, інвестиційні фонди і компанії, інші фінансові установи;

(ііі) фізичні та юридичні особи – нерезиденти.

Порядок сплати єдиного податку може визначати КМУ.

ПДВ

Звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення та постачання спеціальних засобів індивідуального захисту, інших визначених товарів оборонного призначення, лікарських засобів за переліком КМУ.

З 24 лютого 2022 року правила щодо «умовного» постачання для цілей ПДВ не застосовуватимуться щодо товарів, які знищені під час воєнного стану, передані в державну чи комунальну власність, на користь добровольчих формувань та інших осіб для потреб забезпечення оборони України. 

Не вважатиметься постачанням товарів та послуг випадки, коли вони передаються/надаються ЗСУ, Нацгвардії, ДСНС та іншим органам для потреб забезпечення оборони України, та/або медичним закладам, крім випадків, коли такі операції з постачання товарів та послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.

Дозволено включати до складу податкового кредиту суми ПДВ на підставі первинних документів за операціями з придбання товарів/послуг, за якими не зареєстровано податкові накладні (за умови їх реєстрації протягом 6місяців після завершення воєнного стану).

Операції з постачання та ввезення на територію України бензинів моторних, важких дистилятів та скрапленого газу, на які встановлено ставку акцизного податку у розмірі 0,00 євро за 1000 літрів, а також нафти або нафтопродуктів за визначеними кодами, оподатковуються за ставкою ПДВ – 7%.

Податок на прибуток підприємств

Не є порушенням діяльність неприбуткових організацій з передачі майна, надання послуг, використання доходів для фінансування видатків, якщо такі послуги надані, а кошти перераховані державним органам для потреб забезпечення оборони України, та/або грошові кошти перераховані на спеціальні рахунки, відкриті НБУ для збору коштів.

Акциз

Для бензинів, інших нафтопродуктів, важких дистилятів, скрапленого газу, пропану, ізобутану, встановлюється ставка акцизного податку у розмірі 0,00 євро за 1000 літрів.

Не вважаються реалізацією пального примусова передача пального для державних потреб, передача пального для потреб військових та правоохоронних органів або медичним закладам, його передача як гуманітарної допомоги.

Податкове зобов’язання щодо втраченого підакцизного товару не виникає, якщо підакцизний товар примусово відчужено або вилучено для потреб держави, передано для потреб забезпечення оборони держави, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, надано як гуманітарну допомогу.

Земельний податок

З березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком в якому припинено воєнний стан, не сплачується земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності за землі та паї, що розташовані на територіях:

(a) на яких ведуться (велися) бойові дії;

(b) на тимчасово окупованих територіях, перелік яких визначається КМУ;

(c) які визначені як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

За 2022 та 2023 податкові роки не сплачується загальне мінімальне податкове зобов’язання за земельні ділянки, що розташовані на вищезазначених територіях.

Екологічний податок

За 2022 податковий рік не сплачується екологічний податок за об’єктами, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або на тимчасово окупованих збройними формуваннями за переліком, визначеним КМУ.

ПДФО

До податкової знижки платника податку за результатами 2022 року включаються суми коштів або вартість майна, перерахованих ним у вигляді пожертвувань або благодійних внесків неприбутковим організаціям, у розмірі, що не перевищує 16% його загального річного оподатковуваного доходу.

Окремі витрати, пов’язані із забезпеченням оборони держави, можуть включатися до складу витрат від провадження певного виду незалежної професійної діяльності, та у складі витрат ФОП від провадження господарської діяльності (крім осіб, що обрали спрощену систему).

Встановлено нові категорії доходів, що не включаються до складу загального доходу платників податку, що підлягає оподаткуванню (зокрема, суми благодійної допомоги, на користь учасників бойових дій, фізичних осіб, які мешкають у населених пунктах, де проводяться бойові дії, та/або які вимушено покинули місце проживання, у граничних сумах, суми благодійної допомоги, наданої певними міжнародними благодійними організаціями).

Єдиний соціальний внесок

З 1 березня 2022 року до припинення воєнного стану, а також протягом дванадцяти місяців після такого припинення ФОПи, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, мають право не сплачувати єдиний внесок за себе.

На період мобілізації роботодавці – платники єдиного податку, які обрали спрощену систему оподаткування, ФОПи, які належать до другої та третьої груп платників єдиного податку, а також юридичні особи, які належать до третьої групи платників єдиного податку, мають право за власним рішенням не сплачувати єдиний внесок за найманих працівників, призваних під час мобілізації на військову службу до Збройних Сил України.

Штрафи та пеня за порушення у зв’язку зі сплатою єдиного внеску не застосовуються протягом дії воєнного стану та трьох місяців після його припинення.

Інші зміни:

(a) Зупиняється проведення податкових перевірок та не будуть проводитись нові до припинення воєнного стану, окрім:

(i) фактичних перевірок, зокрема щодо можливості сплати картками. Також скасовано мораторій на проведення фактичних податкових перевірок на період дії карантину;

(ii) камеральних перевірок декларацій або уточнюючих розрахунків щодо яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування.

(b) Зупиняється перебіг строків, визначених Податковим кодексом України, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі податкові органи.

(c) Шкода, заподіяна бездіяльністю податкових органів, у зв’язку з дією правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, платникам податків не відшкодовується.

(d) Пеня за порушення податкового законодавства внаслідок введення воєнного чи надзвичайного стану не нараховується, а нарахована пеня підлягає анулюванню.

Зміни до банківського, кредитного законодавства та законодавства щодо протидії відмиванню доходів

Банкам заборонено видавати бланкові кредити.

На період дії воєнного стану, а також протягом чотирьох місяців після його припинення, НБУ не має права віднести банк до категорії проблемних, якщо він протягом 30 днів поспіль допустив порушення мінімального нормативу достатності капіталу або нормативи ліквідності.

На період дії воєнного стану, а також протягом шести місяців після його припинення, НБУ не має права віднести банк до категорії неплатоспроможних у разі зменшення нормативу достатності регулятивного капіталу та/або нормативу достатності основного капіталу на 50 і більше % від мінімального рівня.

Спрощено вимоги до фінмоніторингу – банк не встановлює джерела походження коштів при їх внесенні фізичною особою готівкою на власний рахунок, якщо розмір відповідає порогам, якщо відсутні документи. У такому разі, за такими коштами не можуть бути здійснені видаткові операції, зокрема, їх переказ та видача в готівковій формі, окрім як переказу на рахунки НБУ для підтримки ЗСУ та/або гуманітарної допомоги. Після скасування воєнного стану, банк може поновити видаткові операції після встановлення джерела походження раніше внесених коштів.

На період дії воєнного стану, а також протягом 30 днів після його завершення, боржник за споживчим кредитом звільняється від відповідальності у разі заборгованості, в тому числі, щодо обов’язків сплачувати кредитодавцю неустойку та інші платежі за невиконання зобов’язань зі сплати за кредитом.

Забороняється збільшення процентної ставки за користування споживчим кредитом у разі невиконання боржником зобов’язань за договором. Нарахована з 24 лютого 2022 року неустойка та інші платежі за прострочення за договором про споживчий кредит, підлягають списанню.

На період дії воєнного стану, а також протягом 30 днів після його завершення, щодо нерухомого майна, що належить громадянам України та перебуває в іпотеці за споживчими кредитами, банк не може звернути стягнення шляхом набуття права власності на предмет іпотеки, його продажу, в тому числі на електронних торгах.

Також не можуть бути виселені мешканці житлових будинків і приміщень, на які звернено стягнення.

Ці обмеження не застосовуються, якщо кредитний договір укладено після набрання чинності цим законом або якщо до них вносились після цього зміни в частині продовження строків та/або зменшення розміру процентів, штрафних санкцій.

Інші зміни до законодавства

У період дії в Україні воєнного стану строки позовної давності, як загальної, так і спеціальної, визначені Цивільним кодексом України, продовжуються на строк дії воєнного стану.

Ліцензії на виробництво та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах; виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, щодо яких не сплачено черговий платіж або закінчився термін їх дії, вважаються чинними. Такі платежі та продовження ліцензії мають бути здійснені протягом 30 днів після припинення воєнного стану.

Дозволяється імпорт та реалізація тютюнових виробів за визначеними кодами з маркуванням відповідно до вимог країни члена ЄС– виробника такої продукції без додержання вимог до маркування за українським законодавством. Їх обіг можливий до протягом трьох місяців після припинення воєнного стану.

Штрафи за порушення вимог щодо медичного попередження споживачів виробів для куріння та вимоги до упакування, не застосовуються до таких товарів.

Санкції за порушення вимог щодо застосування РРО не застосовуються, крім санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.