Надсилання співробітниками ТЦК повісток поштою: як діяти, коли військовозобов’язаний не отримав повістку та як оскаржити за це штрафи

ТЦК продовжують направляти повістки поштою!

Наразі територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (далі – ТЦК та СП) продовжують активно направляти українцям повістки поштою. Згідно Постанови 560 Кабінету Міністрів України призовники, резервісти та військовозобов’язані мали уточнити військово-облікові дані до 16 липня 2024 року, зокрема, й оновити актуальну адресу для проживання, за якою може бути надіслана повістка поштою.

Якщо військовозобов’язаний уточнив свої дані, то повістка має направлятись на ту адресу, яка вказана при уточненніданих. В іншому випадку – повістка направляється за офіційно зареєстрованим/задекларованим місцем проживання.

Процедура отримання повісток поштою та притягнення до адміністративної відповідальності за неявку до ТЦК та СП по такій повістці, а також сформовано позитивну судову практику на користь клієнтів щодо оскарження постанов ТЦК та СП та скасування штрафів, що становили від 17 000 грн. до 25 500 грн.

Багато хто зіштовхується з проблемою, що про штраф від ТЦК та СП дізнається вже на стадії відкритого виконавчого провадження та накладення арешту на банківські рахунки, що свідчить про порушення порядку притягнення фізичної особи до адміністративної відповідальності та потенційної можливості оскарження такого штрафу.

 Чи законні штрафи ТЦК та СП за неявку по повістці поштою?

Відповідно до пункту 30Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, який затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 560 ( зі змінами, внесеними Постановою Кабінету Міністрів України від 16 серпня 2024 року № 951), повістки, сформовані за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів, можуть:

  • централізовано друкуватися і надсилатися військовозобов’язаним та резервістам засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення;
  • друкуватися та вручатися військовозобов’язаним та резервістам під час оповіщення у роздрукованому вигляді.

У разі надсилання повістки, сформованої за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів, засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення, на такому відправленні повинні зазначатися штриховий кодовий ідентифікатор оператора поштового зв’язку, прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), адреса громадянина, якому надсилається повістка.

В описі вкладення зазначається інформація про найменування поштового відправлення, власне ім’я та по батькові (за наявності), адреса громадянина, якому надсилається поштове відправлення, найменування вкладення із кількістю аркушів, власне ім’я та прізвище керівника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу, інформація про дату накладення кваліфікованого електронного підпису.

Повістка про виклик надсилається адресату протягом 48 годин після підпису повістки відповідним керівником ТЦК та СП.

День явки за викликом резервіста або військовозобов’язаного з населеного пункту, що є адміністративним центром області, визначається протягом семи діб, а з інших населених пунктів — протягом десяти діб від дня надсилання повістки засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення.

Належним підтвердженням оповіщення у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку є:

  • день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;
  • день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;
  • день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.

Можна дійти висновку, що відповідальність за неявку до ТЦК та СП може настати навіть в тих випадках, коли особа фактично не отримувала повістку поштою, через відсутність інформації про надходження кореспонденції на адресу, яка була вказана при уточненні даних, або офіційно зареєстровану/задекларовану адресу проживання.

 Відповідальність за ігнорування повістки поштою

Відповідальність за ігнорування повістки передбачена статтею 210Кодексу України про адміністративні правопорушення (порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію ). ТЦК та СП притягають до відповідальності за ч. 3 ст. 210Кодексу України про адміністративні правопорушення, вчинення тих самих дій в особливий період, тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань – від двох тисяч до трьох тисяч п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Диспозиція статті 2101 Кодексу України про адміністративні правопорушення є бланкетною, так як передбачає вказівку про порушення вимог інших нормативно-правового актів, які регламентують мобілізаційне законодавство, зокрема Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період тощо.

Розгляд адміністративної справи за ігнорування повістки поштою

Відповідно до ч.1 ст. 235 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ТЦК та СПрозглядають адміністративні справи про порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності (статті 210, 210-1, 211 (крім правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України).

Від імені ТЦК та СП розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право їх керівники.

Крім того, процедура притягнення ТЦК та СП громадян до адміністративної відповідальності передбачена Інструкцією зі складання ТЦК та СП протоколів та оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженою Наказом Міністерства Оборони України від 01 січня 2024 року №3.

Уповноважена посадова особа ТЦК та СП, якій надано право складати протоколи про адміністративні правопорушення (визначається наказом керівників відповідних ТЦК та СП) складає протокол у двох примірниках, один із яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.

У протоколі зазначаються:

  • дата і місце його складання, посада, прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) особи, яка склала протокол;
  • відомості про особу, яка притягується до адміністративної відповідальності;
  • місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення;
  • нормативно-правовий акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, імена, по батькові (за наявності), адреси свідків (якщо вони є);
  • пояснення особи, яка притягується до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи.

Під час складання протоколу особі, яка притягується до адміністративної відповідальності, уповноваженою особою, яка складає протокол, доводиться зміст  та роз’яснюються права та обов’язки, передбачені статтею 268 КУпАП, про що робиться відмітка в протоколі та ставиться підпис особи, яка притягується до адміністративної відповідальності.

Протокол підписує уповноважена посадова особа, яка його склала, та особа, яка притягується до адміністративної відповідальності. За наявності свідків протокол можуть підписати також і ці особи.

Уповноважена посадова особа, яка склала протокол, пропонує особі, яка притягується до адміністративної відповідальності, ознайомитися зі складеним протоколом, дати письмове пояснення по суті вчиненого правопорушення із проставлянням свого підпису та дати. Пояснення особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, можуть бути викладені на окремому аркуші з відміткою про це в протоколі.

Особа, яка притягується до адміністративної відповідальності, має право робити зауваження і надавати пояснення щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання.

У разі відмови особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу уповноважена посадова особа, яка складала протокол, робить про це відповідний запис та засвідчує його своїм підписом із зазначенням дати.

Відмова від підписання протоколу, як і відсутність свідків, не є підставами для припинення складання протоколу.

До протоколу долучаються докази, що підтверджують факт вчинення адміністративного правопорушення.

Складений протокол та матеріали про адміністративне правопорушення формуються у справу про адміністративне правопорушення.

Відповідно до ч.1 ст.268 Кодексу України про адміністративні правопорушення, особа, яка притягується до адміністративної відповідальності, має право:

  • знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження;
  • оскаржити постанову по справі.

Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

Посадові особи ТЦК мають дотримуватися процедури повідомлення осіб, які притягуються до відповідальності, інформувати про час та місце розгляду справи.

Копія постанови протягом трьох днів вручається або надсилається особі, щодо якої цю постанову винесено. Копія постанови вручається особі, притягнутій до адміністративної відповідальності, особисто під підпис. У постанові зазначається дата її вручення і ставиться підпис правопорушника. У разі якщо копія постанови надсилається поштою, про це робиться відповідна відмітка у справі, до якої долучається повідомлення про вручення поштового відправлення.

Кодексом України про адміністративні правопорушення чітко встановлені строки, в межах яких на особу може бути накладено адміністративне стягнення – не пізніше як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніш як через два місяці з дня його виявлення, за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу підвідомчі суду (судді).

Строк на оскарження постанови ТЦК та СП про притягнення до адміністративної відповідальності до суду становить 10 днів.

 

Оскарження постанови за ігнорування повістки поштою

Отже, допущення працівниками ТЦК та СП порушень щодо формування матеріалів справи про адміністративне правопорушення та безпосереднього її розгляду надає підстави для оскарження постанов ТЦК та СП у судовому порядку. Найбільш поширенішими підставами для оскарження таких постанов є: не конкретизована норма звинувачення; невірна кваліфікація діяння зокрема щодо повторності або в особливий період; розбіжності у протоколі та постанові щодо суті порушень; порушення добового терміну складення протоколу з дати можливого порушення (ст. 254); не інформування особи про дату і місце розгляду справи (ст. 268 про ознайомлення з матеріалами справи, подання доказів, отримання правничої допомоги та ін.).

Оскарження постанови про притягнення до адміністративної відповідальності за неявку до ТЦК по повістці поштою можна наступними методами:

– оскаржити в судовому порядку постанову про притягнення до адміністративної відповідальності за неявку до ТЦК та СП по повістці поштою та скасувати штраф;

– розблокувати арештовані рахунки, накладені виконавчою службою за штраф від ТЦК та СП;

– запобігти подальшій кваліфікації діяння як вчиненого повторно, тим самим – відкриттю кримінального провадження за ухилення від мобілізації по статті 336 Кримінального кодексу України.