Примітка. До результатів роботи робочих груп долучена відповідна інформація з наступних джерел:
- Результати опитування у м.Трускавець, помічені (*)
- Результати роботи робочої групи Агенції розвитку Трускавця по розробці Стратегічного розвитку міста Трускавця до 2030 року
- «Профіль громад Трускавецького субрегіону»
- Дослідження: «Туристичний потенціал м. Трускавець» (Львівська Асоціація Розвитку Туризму)
- Пропозиції МГО «Рада Старійшин» м.Трускавця
Бачення і місія
Для довідки.
Місія описує нинішній стан громади
Бачення показує, якою громада стане в майбутньому.
Місія | Бачення |
Трускавець – всесвітньовідомий бальнеологічний курорт, центр комплексного оздоровлення, активного дозвілля, відпочинку і лікування унікальною цілющою водою «Нафтуся» та іншими мінеральними водами Карпат | Трускавець – столиця здоров’я, унікальної цілющої води «Нафтуся», медичного та культурного туризму, рекреації, спорту і здорового образу життя, з розвиненою інфраструктурою, високими суспільними і економічними стандартами |
Трускавець – єдине у світі місце знаходження унікальної води «Нафтуся», бальнеологічний курорт з 1827 року, центр комплексного оздоровлення, відпочинку і лікування цілющими водами Карпат | Трускавець – лідер серед бальнеологічних курортів світу з унікальною водою «Нафтуся», столиця здоров’я, цілющих мінеральних вод, медичного і культурного туризму, спорту, краси і довголіття, з розвиненою інфраструктурою, високими суспільними і економічними стандартами |
Трускавець – всесвітньовідомий бальнеологічний курорт, центр комплексного оздоровлення, відпочинку і лікування унікальними цілющими водами Карпат | Трускавець – столиця здоров’я, цілющих мінеральних вод, медичного і культурного туризму, спорту і здорового способу життя, з розвиненою інфраструктурою, високими соціальними і екологічними стандартами. |
Формування Робочих груп
На 1-майстерні по стратегічному плануванню не стояло питання чітко розділити учасників на тематичні групи, однак в подальшому такий поділ необхідний. Як правило, до завдань Робочих груп по напрацюванню стратегії відносять:
Група по вирішенню економічних завдань
- Транспорт
- Економіка (бізнес, торгівля)
- Промоція
- Курортно-лікувальна сфера
- Туризм
- Ринкове використання ґрунтів
Група по вирішенню соціальних завдань
- Освіта
- Здоров’я
- Соціальне забезпечення
- Kультура
- Сім’я
- Дошкілля
- Спорт і відпочинок
- Безпека
- Громадянське суспільство
Група по вирішенню екологічних завдань
- Житлово-комунальне господарство
- Технічна інфраструктура
- Архітектура
- Урбаністика
- Геодезія і використання ґрунтів
- Територіальна політика
- Охорона природного навколишнього середовища
- Озеленення
З метою більш ефективного представлення інформації, напрацьованої під час 1-ї майстерні ця інформація була розбита на 4 напрями, запропоновані Агенцією розвитку Трускавця (Економічний, Інфраструктурний, Соціальний, Екологічний). В подальшому, під час 2-ї майстерні учасники остаточно визначаться із кількістю напрямів та відповідно складом робочих груп і тематичними завданнями для кожної групи.
SWOT – аналіз
Червоним кольором помічені дискусійні тези
Жовтим кольором помічені тези, які «не на своєму місці». Наприклад, «Застосування концепції SMART в процесі розвитку і управління інфраструктури міста» не належить до зовнішніх чинників, оскільки повністю залежить від нас, тобто належать до «внутрішніх чинників» і т.д.
Економічний напрям
Примітки.
Як зазначено в Профілі субрегіону основу економіки м.Трускавець складає санаторно-курортна індустрія. Однак із наявністю в складі субрегіону територій прилеглих сільських рад можливе певне зміщення акцентів розвитку економіки на інші сфери. У зв’язку з цим пропонується розділити Економічний напрям на 3-и складові: санаторно-курортна індустрія, туризм, виробництво
Санаторно-курортна індустрія
Сильні сторони | Слабкі сторони |
§ Унікальність мінеральних ресурсів, зокрема мінеральної води «Нафтуся» та природний мінерал озокерит, на яких базується основний дохід субрегіону § Впізнаваність Трускавця – як визнаного санаторно-курортного центру з багатовіковою історією, який відвідує значна кількість клієнтів, у тому числі – закордонних § Велика кількість джерел цілющих мінеральних вод § Розвинута санаторно-курортна інфраструктура та широкий спектр відповідних закладів (санаторії, готелі, пансіонати, вілли тощо), які є найбільшими роботодавцями на території субрегіону § Наявність міжнародної клініки відновного лікування неповносправних пацієнтів § Наявність спортивної бази для оздоровлення спортсменів? § Великий науковий і практичний досвід у сфері оздоровлення і реабілітації різних категорій відпочивальників § Кваліфікований кадровий потенціал, особливо в медично-лікувальній сфері, санаторно-курортного обслуговування § Близькість до країн ЄС, зокрема сусідньої Польщі, що робить зручним курорт для іноземних відвідувачів (92 км. до кордону з Польщею) § Місто обласного значення? § Дешева робоча сила з сіл і міст-сателітів? § Давні і новоналагоджені стосунки із країнами СНД, зокрема Білорусі, Азербайджану § Побратимські та партнерські зв’язки, які сприяють тому, що курорт є знаний в світі: Ліманова, Ясло, Дзялдово, Аннополь, Гміна Сянок (Польща), Долни Кубін (Словаччина), Земля Ватлінген (Німеччина), Друскінінкай, Лудза, Даугавпілс (Латвія) § Позитивний імідж Трускавця в Україні, та поміж людей, які відвідали місто § Потужна реклама окремих закладів санаторно-курортної інфраструктури | § Занедбаний стан гідромінеральної бази курорту? § Відсутність у м.Трускавець статусу курорту державного значення § Відсутність встановлених адміністративних і санітарних меж курорту «Трускавець» (а Рішення Трускавецької міської ради від 21.12.2011 № 233 «Про затвердження містобудівної документації «Коригування Генерального плану міста-курорту Трускавець») та Рішення № 693 від 12 жовтня 2017 року Про затвердження містобудівної документації «План зонування території міста Трускавця (зонінг)»?) § Відсутність сертифікації мінеральних ресурсів, зокрема лікувальної води “Нафтуся” § Закриття верхнього бювету у м.Трускавці, що призвело до погіршення якості лікувальних послуг для відпочиваючих та згортання підприємницькій діяльності у нагірній частині курорту § Відсутність єдиної маркетингової політики на ринку санаторно-курортних послуг § Втрата «Трускавецькурорту» функцій лідера, локомотива розвитку курорту? § Міська влада не має впливу на ключових стейкхолдерів, які ведуть власну політику, яка часто не співпадає з інтересами субрегіону і м.Трускавець зокрема? § Зникаюча „позитивна енергетика” курортного міста, а також колориту місцевих звичаїв та традицій, ретроперспективи (в т.ч. в архітектурі, сфері обслуговування тощо) § Зменшення кількості населення працездатного віку; § Слабка участь бізнесу в промоції м.Трускавець? |
Можливості | Загрози |
§ Збільшення потоку відпочивальників у тому числі іноземних § Можливість використання ресурсів (природніх, людських) прилеглих територій до м.Трускавець для розвитку санаторно-курортної зони, зокрема урочища Помірки (за 3 км. від центру Трускавця) § Участь в державних програмах підтримки завдяки наявності статусу курорту державного значення § Процес реформ в Україні на основі Угоди про Асоціацію України з Європейським Союзом, що забезпечить умови для всебічного розвитку субрегіону, зокрема в питанні сертифікації лікувальної води “Нафтуся” | § Зменшення популярності міста-курорту, а також потоку відпочивальників § Розвиток курортів-аналогів (конкурентів) та близькість їх географічного розташування § Нестабільність української економіки; ріст податків § Недобросовісна конкуренція міст-курортів аналогів § Продовження військових дій на Сході України § Корупція та інфляційні процеси в Україні |
Туризм
Сильні сторони | Слабкі сторони |
§ Близькість до країн ЄС (іноземні туристи) § Нещодавно створений Трускавецький інформаційно-курортний центр § Наявність розважально-оздоровчого комплексу з дельфінами «Оскар» – єдиного закладу такого типу у Західній Україні § Історія міста – курорту: багата подіями, змінами і відомими особами § Близькість до культурних центрів краю, особливо міст Львів, Дрогобич та сучасних туристичних та гірськолижних центрів – Буковиця, Славсько, Тустань § Наявні історико-архітектурні об’єкти та музеї § Проведення щорічних міжнародних фестивалів, форумів і конференцій. § Розвиваються комунікаційні системи – телефонна мережа (включаючи стільникову), росте число Інтернет-провайдерів WI-FІ, через субрегіон проходять ВОЛЗ (оптоволоконні лінії зв’язку) § Потужна реклама окремих закладів туристичної інфраструктури § Гостинність та доброзичливість мешканців | § Недостатньо чітка політика стосовно розвитку туризму в місті § Нечітка та недосконала система фінансування туристичної галузі § Погана консолідація та координація діяльності у туристичному секторі (відчутне лобіювання інтересів окремих представників туристичного сектору, а не туристичної галузі міста загалом) § Безсистемна поодинока реклама туристичних можливостей міста, як на рівні місцевої влади, так і окремих суб’єктів господарювання. Відсутність комплексної промоції курорту § Відсутність туристичного знакування в місті, інформаційних стендів, картосхем тощо § Нерозвинена інфраструктура медичного туризму. § Відсутність інформації про можливість проведення вільного часу в місті та на околицях (велосипедні, піші маршрути тощо) § Недостатньо друкованих рекламних матеріалів (в т.ч. туристичних карт, офіційних путівників) – як в кількісному, так і в якісному плані, неефективна дистрибуція § Стереотипна діяльність та інертність у просуванні традиційних туристичних продуктів Трускавця, недостатня реклама нових туристичних продуктів § Нерозвиненість індустрії розваг для різної вікової групи туристів (молодь – активний відпочинок, старші – просвітницькі лекції/семінари, концерти класичної музики тощо) § Руйнація історичних пам’яток м.Трускавець, які є важливою складовою туристичної привабливості субрегіону § Відсутність використання цінових механізмів у рекламі відвідин Трускавця (знижки на окремі послуги та пакети послуг)? § Застарілі, недоглянуті та непривабливі веб-сайти? |
Можливості | Загрози |
§ Збільшення потоку туристів у тому числі іноземних § Сприятлива візова політика для туристів з-за кордону § Підвищення рівня доходів населення України § Втілення обласної програми розвитку туризму та курортів § Залучення програм міжнародної допомоги для фінансування інноваційних проектів в галузі туризму § Залучення інвесторів § Залучення іноземних туроператорів та представників засобів масової інформації на інфотури до міста § Розробка та вдале просування нових туристичних продуктів (вело маршрути, кемпінги, фестивалі тощо) § Розробка нових туристичних маршрутів § Можливість використання ресурсів (природніх, людських) прилеглих територій до м.Трускавець для розвитку гірського туризму субрегіону, зокрема Орівської сільської ради | § Зменшення популярності міста-курорту, а також потоку туристів § Нестабільна політична ситуація в Україні; проблеми перетину кордону § Недофінансування обласної програми розвитку туризму? § Міжнародна та внутрішня конкуренція з боку туристичних центрів § Позиціонування курорту, як міста для хворих людей § |
Виробництво
Сильні сторони | Слабкі сторони |
§ Наявність достатніх земельних ресурсів на території субрегіону – землі сільськогосподарського призначення (розвиток рослинництва та тваринництва), землі лісового фонду (розвиток туризму) § Добре розвинута торгова мережа § Достатньо розвинуте агровиробництво (середні й малі агровиробники), основні види діяльності яких – овочівництво, розведення великої рогатої худоби § Додатні значення показника рентабельності підприємств та відновлення прибутковості, що свідчить про повернення ефективності їх діяльності до докризового рівня § Значні капітальні інвестиції (у розрахунку на 1 особу), особливо у м. Трускавець, які вищі середнього по області та на порядок вищі, ніж у Дрогобицькому районі | § Найнижча в області середня зарплата та доходи населення § Мала кількість підприємств, здатних забезпечити достатній ринок робочих місць із достойними зарплатами? § Зменшення кількості зайнятих працівників у секторі малого і середнього підприємництва § Малі обсяги та невисока ефективність фінансово-господарської діяльності малого і середнього підприємництва, обмеженість їх інтелектуально-кадрового, матеріально-технічного та ресурсного забезпечення § Низькі можливості для працевлаштування*? § Відсутність можливостей для самореалізації* § Недостатня кількість робочих місць, легалізованих зарплат і соціальних гарантій § Обмеженість власних земельних ресурсів (м.Трускавець) для залучення інвестицій § Відтік працездатного населення, особливо молоді § Недостатній рівень співпраці між державним та приватним секторами § Відсутність пропозицій проектів розвиткового характеру, орієнтованих на збільшення робочих місць, розвитку підприємництва в субрегіоні |
Можливості | Загрози |
§ Загальне покращення економічного стану населення, що призведе до його більшої платоспроможності § Створення ОТГ з центром у Трускавці? § Можливість використання ресурсів (природніх, людських) прилеглих територій до м.Трускавець для економічного розвитку субрегіону § Залучення внутрішніх і зовнішніх інвестицій | § Зменшення кількості населення та подальше зростання відтоку працездатного населення, особливо молоді § Монополізація економіки міста? § Зменшення кількості робочих місць? § Відсутність єдиної позиції адміністративних одиниць субрегіону в питаннях створення ОТГ? |
Інфраструктурний напрям
Сильні сторони | Слабкі сторони |
§ Компактність території міста § Центральна частина міста закрита для руху транспорту § Достатньо розвинута інфраструктура газо постачання, водопостачання м.Трускавець та окремих населених пунктів субрегіону (за винятком Орівської сільської ради) по відношенню до інших територій Львівської області та міст-курортів в Україні § Децентралізація систем опалення багатоквартирних будинків у м. Трускавець? § Розвинута мережа закладів торгівлі, громадського харчування та побутового обслуговування, особливо у м.Трускавець § Місто забезпечене комплексом послуг зв’язку (Інтернет, телефонний і мобільний зв’язок, пошта, провайдери логістичних послуг), які динамічно розвиваються § Розвинена мережа закладів надання соціальних послуг (яких послуг?) § Вигідне положення на трасах міжобласного та міжнародного, міжміського, сполучення, у тому числі – автомобільне, залізничне та авіа (відстань до міжнародного аеропорту у м.Львів – 90 км.) § Добре розвинута міська транспортна інфраструктура (маршрутні автобуси та таксі) § Досвід підготовки і успішної реалізації інвестиційних проектів, у тому числі приватними інвесторами та в рамках міжнародної технічної допомоги, державних і регіональних програм | § Розбалансована система ЖКГ (в чому розбалансована?) § Незадовільний стан інженерних споруд у м.Трускавець, зокрема водопровідної мережі що призводить до значних втрат питної води § Малий дебет резервного водосховища § Відсутність цілодобового водопостачання у м.Трускавець § Незадовільна якість питної води, особливо за мікробіологічними показниками § Незадовільний стан каналізаційної мережі та системи очистки у м.Трускавець та повна відсутність каналізаційної мережі у сільських населених пунктах субрегіону, що несе загрозу екологічному стану, а особливо – джерелам мінеральних ресурсів § Незадовільна якість комунальних послуг* § Відсутність системи збереження історико-архітектурної зони м.Трускавець. Невтішні тенденції по втраті автентичної забудови міста, руйнуванню/перебудові історичних вілл, зміні їх назв тощо § Невирішеність проблеми недобудованих об’єктів у м.Трускавець, що робить негативну рекламу для курорту та створює дискомфорт мешканців § Розвинена санаторно-курортна, готельно-відпочинкова та діагностично-лікувальна інфраструктура створюють значне навантаження на наявну комунальну інфраструктуру § Інтенсивний транспортний трафік на території субрегіону і особливо м.Трускавець § Незадовільний стан тротуарів, вулиць та доріг* § Відсутність зручних та безпечних місць для паркування автотранспорту § Високі ціни в готелях і закладах харчування, які не відповідають якості послуг* § Занедбаність Курортного парку у м. Трускавець – парком-пам’яткою садово-паркового мистецтва* Недоступність більшості туристичних об’єктів (інфраструктурних, історико-культурних) для людей з особливими потребами § Недостатня кількість банкоматів, їхнє розміщення та забезпечення відповідним вказівниками та написами? § Відсутність закладів харчування «туристичного класу» в центральній частині міста § Низька якість сервісу (зокрема на залізничному вокзалі, автостанції, у готелях, ресторанах, барах, кафе, таксі, громадському транспорті, тощо) § Низький професійний рівень працівників сфери обслуговування § Нерозвинутість простору для пересування пішоходів і велосипедистів на території м.Трускавець § Відсутність концепції «Розумне місто», яка передбачає створення комфортного, сучасного та безпечного громадського простору через впровадження новітніх технологій та раціонального використання ресурсів міста § Відсутність достатньої кількості якісних сучасних громадських просторів та значний фізичний і моральний знос існуючих; § Недостатній розвиток спортивно-оздоровчої інфраструктури § Неупорядкованість системи регулювання розміщення рекламних носіїв в публічних місцях § Проблеми вуличного освітлення на території субрегіону* § Неефективне використання бюджетних коштів на розвиток інфраструктури міста? § Корупційні ризики при реалізації інфраструктурних проектів? |
Можливості | Загрози |
§ Залучення до вирішення інфраструктурних питань місцевих ключових представників бізнесу § Переведення котелень м.Трускавець на біопаливо? § Застосування концепції SMART в процесі розвитку і управління інфраструктури міста § Впровадження підходу та відповідних систем ефективного управління водопостачанням, каналізацією, тепло- і енергозабезпечення § Розробка і впровадження стандартів інфраструктури міста (яких стандартів?) § Будівництво нової автомагістралі до м.Львів (через Комарно) § Участь в програмах міжнародної технічної допомоги, особливо Європейського Союзу та державних програмах регіонального розвитку завдяки наявності Стратегії розвитку субрегіону до 2030 року | § Більша підтримка інфраструктурних проектів міст курортів аналогів з різних фондів? § Збільшення логістичних транспортних потоків, які проходять територією субрегіону і особливо м.Трускавець |
Соціальний напрям
Сильні сторони | Слабкі сторони |
§ Високий освітній рівень населення? § Високий відсоток громадян, які не планують залишати м.Трускавець та бачать перспективу для своїх дітей* § Високий рівень охоплення дітей дошкільною освітою у м.Трускавець § Достатньо збалансована кількість загальноосвітніх навчальних закладів на території субрегіону § Достатньо збалансована мережа медичних закладів на території субрегіону, яка включає мiську лiкарню і поліклінікуу м.Трускавець та амбулаторії загальної практики сімейної медицини в сільських населених пунктах субрегіону § Високий рівень охоплення населення первинною медико-санітарною допомогою § Розвинута мережа закладів культури (клубів, бібліотек) на території субрегіону | § Недостатній рівень власних доходів та значний відсоток державних субсидій і субвенцій, особливо в сільській місцевості, що не дозволяє в повній мірі забезпечити якісний рівень соціальних послуг § Низький рівень охоплення дітей дршкільною освітою в сільських населених пунктах субрегіону § Нерівномірна завантаженість загальноосвітніх навчальних закладів в населених пунктах субрегіону § Низький рівень професійної підготовки населення відповідно до профілю міста та попиту локального ринку праці? § Недостатній рівень володіння населенням іноземними мовами § Відсутність спеціалізованих навчальних закладів, програм для підготовки фахівців у сфері послуг, орієнтованої на інтереси курортної зони § Недостатня кількість і фінансування культурних і інших спрямованих на популяризацію міста заходів. § Нерозвинена спортивно-оздоровча інфраструктура § Упереджене ставлення ініціативних лідерів громадських об’єднань міста до органів влади? § Недостатня громадська активність* § Низький рівень безпеки громадян і туристів на території субрегіону (найбільша в області кількість зареєстрованих злочинів) |
Можливості | Загрози |
§ Підвищення рівня професійної підготовки населення, а також орієнтація у навчанні на клієнто- і сервіс-орієнтований підходи при наданні послуг § Створення інноваційних навчальних центрів фахової освіти і професійної підготовки відповідно до профілю міста та попиту локального ринку праці § Участь в програмах міжнародної технічної допомоги, особливо Європейського Союзу та державних програмах завдяки наявності Стратегії розвитку субрегіону до 2030 року | § Заміщення трудового потенціалу міста низько-кваліфікованими і низькооплачуваними кадрами з міст-сателітів? § Делегування на базовий рівень повноважень з боку держави без відповідного фінансового забезпечення § Збільшення питомої ваги соціальних видатків у випадку створення ОТГ в запропонованій конфігурації |
Екологічний напрям
Сильні сторони | Слабкі сторони |
§ Екологічна чиста зона у зв’язку з відсутністю великих промислових виробництв та агрохолдингів на території субрегіону § «Зелене» містечко розташоване в серці прикарпатських лісів? § Наявність великої кількості малих і середніх водоймищ (озера, річки) § Унікальний центральний дендропарк міста. | § Стихійна вирубка і продаж деревини в приміських лісництвах § Забудова і господарська діяльність у зонах суворої санітарної охорони § Систематичне забруднення місцевих водоймищ, в тому числі питного призначення §Відсутність власних можливостей утилізації сміття §Невирішеність питання відселення мешканців з І-ї санітарної зони – зони формування «Нафтусі» §Низький рівень впровадження енергозберігаючих технологій (можливо треба пояснити цю тезу?) § Ризик підтоплення часиини м.Трускавець внаслідок повені? |
Можливості | Загрози |
§ Залучення до вирішення екологічних проблем місцевих ключових представників бізнесу § Запровадження екологічно-чистого громадського транспорту (електробуси, електро-таксі) § Заборона і контроль вирубки деревини в лісництвах § Створення підприємства по сортуванню і утилізації сміття міста на території новоствореної ОТГ? § Побудова очисних споруд для очистки каналізаційних стоків § Використання альтернативних відновлюваних джерел енергії (вітер, сонце, вода, геотермал.). § Участь в програмах міжнародної технічної допомоги, особливо Європейського Союзу та державних програмах екологічного спрямування завдяки наявності Стратегії розвитку субрегіону до 2030 року | § Ризик техногенної катастрофи через сусідство із Стебницьким калійним комбінатом § Забруднення повітря громадським та індивідуальним транспортом, а також котельнями на твердому паливі? § Ризик вичерпання або незворотної втрати джерел мінеральних вод? § Ризик бактеріального забруднення джерел, а також їх забруднення тяжкими металами § Невирішеність проблеми поводження із твердими побутовими відходами (ТПВ) як на території Львівської області, так і Дрогобицького району зокрема |
З повагою, Олександр Волошинський, Олександр Софій