«Ми не можемо бути пасивними спостерігачами у питанні об’єднання громад. Маємо обговорювати, ділитись досвідом та врешті обирати оптимальні рішення разом з громадою», – Андрій Кульчинський – міський голова Трускавця

Місцеві громади мають різні думки стосовно реформи системи місцевого самоврядування. «Серед населення немає єдності в цьому питанні, бо вони мало проінформовані, не знають, чого очікувати після об’єднання територіальних громад. Направду, у Дрогобицькому районі в питанні утворення спроможних громад маємо найбільше суперечностей», – говорить Галина Гречан – експерт  з цивільно-правових відносин , консультант  Офісу реформ при Львівському РВ Асоціації міст. Вона разом з колегами Василем Абаімовим – виконавчого директора Львівського регіонального відділення Асоціації міст України, Ярославою Фиштик – спеціалістом з економічних питань (працювала  заступником керівника департаменту фінансів Львівської області), – приїхали до Трускавця розповісти детальніше про перспективи, можливі недоліки та переваги об’єднання територіальних громад. Круглі столи проходять в різних містах. Акцію ініціювали Асоціація міст України за підтримки Агенства США USAID в Україні. Метою марафону-обговорень є активізація та стимулювання процесу об’єднання і формування спроможних громад.

Круглий стіл на тему «Особливості формування територіальних громад м. Трускавця» пройшов у міській раді. Обговорення актуальної теми відбулось за участі сільських голів Уличного, Модрич, Станилі, Доброгостова.  Велику увагу приділили питанню об’єднання територій і ГО «Рада міста» разом з колишнім міським головою Русланом Козиром. Були присутні також депутати Трускавецької міської ради. На засідання з доповіддю прибув також Ігор Гурняк – доцент кафедри міжнародних та економічних фінансів Університету імені Івана Франка, член «Ради конституційних територіальних громад України» (громади, які не збираються об’єднуватись).

Як повідомили доповідачі,  у Львівській області вже існує Перспективний план об’єднаних територіальних громад. Згідно плану, Трускавець стає адміністративним центром для п’яти сіл: Орова, Уличного, Модрич, Станилі, Доброгостова. Адміністративні центри визначаються з населеним пунктом, який має найбільш розвинену інфраструктуру, у цьому випадку це Трускавець – говорять експерти.

Над доповненням Перспективного плану працює Обласна державна адміністрація.  Власне, спроможна громада, яка утвориться згідно цього плану, отримає від держави вагому фінансову підтримку на розвиток. Вже цього року Кабмін виділив 1 млрд гривень на розвиток інфраструктури ОТГ в Україні.  

«Спроможна громада це та яка відповідає перспективному плану, а перспективний план розробляє Обласна Державна адміністрація. Якщо село об’єднується з містом, то залишає за собою статус села», – зазначила в доповіді Галина Гречан. Вона назвала ряд змін, які слід очікувати в разі об’єднання:  

– більша громада – більше депутатів ОТГ.

– сільський голова згодом староста стає посадовою особою виконкому і прирівнюється до 5 категорії посадовців місцевого самоврядування отримує зарплату і всі відповідні виплати. Староста автоматично є членом виконавчого комітету ОТГ (який бере участь у формуванні бюджету).

– для ТОГ Законом передбачена фінансова підтримка, тоді, як в Законі про звичайне співробітництво громад фінансування не визначене.   

– субвенція на освіту та медицину збільшиться при об’єднанні, в разі якщо ні – фінансування цих галузей переходить в компетенцію місцевих бюджетів вже з 1 січня 2017 року.

В ході обговорень у присутніх виникало чимало запитань: який вплив на прийняття рішень матимуть сільські голови, наскільки прогнозована громада буде спроможною фінансово, які гарантії того, що кошти будуть виділятись цільово на інфраструктурні проекти та інші. Також Ігор Гурняк – доцент кафедри міжнародних та економічних відносин розповів про те, що громади не зобов’язані виконувати Закон Про добровільні обєднання громад, –  «Експерти секретаріату ВРУ давали відповідний висновок на Проект Закону України Про добровільне об’єднання територіальних громад, і там було чітко зазначено пердбачені в проекті механізми суперечать ідеології добровільних територіальних обєднаних громад які зобовязані керуватись відповідно не Законом а перспективним планом формування ТГ району», – та наголосив, що такий механізм, не має під собою відповідної Конституційної основи.

 Очевидно, що не усі присутні отримали достатньо аргументів для прийняття будь-яких рішень. Важлива тема реформи місцевого самоврядування це не питання однієї зустрічі. Однак, як підсумував зустріч Андрій Кульчинський – міський голова Трускавця «Ми не можемо бути пасивними спостерігачами у питанні обєднань громад. Маємо обговорювати, ділитись досвідом та врешті обирати оптимальні рішення разом з громадою».

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *